opp
KRS 0000003647
opp
KRS 0000178876
Ratujmy Rzeki

Koalicja Ratujmy Rzeki do posłów i senatorów

21 marca 2017 min
(galeria fotografii)

Koalicja Ratujmy Rzeki wzywa posłów i senatorów RP do zrezygnowania z planów niszczenia polskich rzek

Założenia rządu dotyczące przekształcenia Odry i Wisły w sztuczne szlaki żeglowne oraz projekt Banku Światowego mający doprowadzić do dostosowania Odry do III klasy żeglowności prowadzą do zdewastowania przyrody polskich rzek. W opinii Koalicji Ratujmy Rzeki i licznych niezależnych ekspertów, działania takie nie mają uzasadnienia ekonomicznego, ekologicznego ani społecznego.

20 marca 2017 r. w Sejmie RP ponad stu przedstawicieli organizacji pozarządowych i samorządów wzięło udział w obywatelskim wysłuchaniu publicznym, zorganizowanym z inicjatywy posła Piotra Zgorzelskiego, w sprawie postępującej dewastacji polskiej przyrody.

Rzeki i inne naturalne zasoby wodne Polski są coraz bardziej intensywnie eksploatowane i przekształcane. Polityka wodna jeśli się zmienia to na gorsze, a jej twórcy pozostają głusi na apele naukowców oraz organizacji pozarządowych o zaprzestanie realizacji i planowania działań szkodliwych z zakresu regulacji, zabudowy koryt, przegradzania rzek i melioracji odwadniających ich doliny. Ignorowane są propozycje alternatywnych rozwiązań i modyfikacji w technologii, które mogłyby ograniczyć straty środowiskowe.

W chwili obecnej w Polsce wciąż niestety dominuje anachroniczne podejście, które traktuje ekosystemy wodne jako przestrzeń do eksploatacji i do zabudowy. Chcemy to zmienić. Nie godzimy się bowiem na kontynuowanie szkodliwego modelu zarządzania wodami - mówi Izabela Zygmunt z Koalicji Ratujmy Rzeki (KRR).

Ewa Sufin z KRR dodaje: W interesie obywateli i państwa leży, by „pozostawić przestrzeń rzekom” oraz chronić retencję naturalną. Ten sposób działania daje potrójny efekt: łagodzi skutki powodzi i suszy, ogranicza koszty budowania i utrzymywania infrastruktury technicznej na rzekach oraz zachowuje przyrodę – nasze narodowe bogactwo i dziedzictwo.

Plany uregulowania minimalnych poziomów wód na rzekach i utrzymywania torów wodnych by spełniały warunki niezbędne do kursowania barek towarowych na Wiśle i Odrze nie mają uzasadnienie ekonomicznego. Doprowadzą do złej alokacji naszych podatków i powiększenia deficytu budżetowego (rząd planuje wydać na nie ok. 80 mld zł, kwotę niewątpliwie zaniżoną wobec skali zamierzeń) a nie przyniosą obiecywanych efektów. Plany te są też nieracjonalne też z powodu szkodliwej konkurencji z państwowymi kolejami oraz nieuchronnej dewastacji wyjątkowej polskiej przyrody dolin rzecznych.

Wisła i Odra były kiedyś żeglowne w zakresie na jaki pozwalały charakterystyki ich przepływów w zrównoważonych dorzeczach. Ostatnie sto lat to ciągłe niszczenie tej naturalnej równowagi przy ogromnych kosztach i ze skutkiem, jaki widzimy. Należy ten kierunek zmienić, zanim dojdzie do nieuchronnej katastrofy o ogromnych, nieodwracalnych skutkach dla społeczeństwa. Renaturyzując rzeki przywrócimy im ich naturalną żeglowność. Wtedy wystarczy jedynie dostosować statki do rzek, a nie odwrotnie- uzupełnia Przemysław Nawrocki z KRR.

Wszystkie uwagi i rekomendacje uczestników wysłuchania publicznego zostały spisane i mają zostać udostępnione wszystkim klubom parlamentarnym przed następnym takim spotkaniem, zapowiedzianym za 3‑4 miesiące.


Szczegółowe informacje:

  • Izabela Zygmunt izabelazygmunt@bankwatch.org
  • Ewa Sufin-Jacquemart esufin@gmail.com
  • Przemysław Nawrocki pnawrocki@wwf.pl

*Koalicja Ratujmy Rzeki powstała w 2016 r. Działa na rzecz m.in. systemowej ochrony walorów przyrodniczych i naturalnej retencji, szerokiej skali renaturyzacji cieków, ochrony i przywracania ciągłości ekologicznej, dostosowania planów rozwoju żeglugi do rzek oraz planów rozwoju sektorów gospodarki do rzek. W skład KRR wchodzi obecnie 19 organizacji:

  • Towarzystwo na Rzecz Ziemi,
  • Towarzystwo Przyjaciół Rzek Iny i Gowienicy,
  • Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA,
  • Polska Zielona Sieć,
  • Fundacja Strefa Zieleni,
  • Przyjaciele Raby,
  • Klub Przyjaciół Dunajca,
  • Zielony Instytut,
  • Klub Przyrodników,
  • Fundacja Greenmind,
  • Towarzystwo Badań i Ochrony Przyrody,
  • Mazowiecko-Świętokrzyskie Towarzystwo Ornitologiczne,
  • Fundacja Zielone Światło/Zielone Wiadomości,
  • Centrum Ochrony Mokradeł,
  • Klub Gaja,
  • Stepnicka Organizacja Turystyczna
  • Nie Tylko Dla Orłów,
  • Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody “Salamandra”,
  • Fundacja WWF Polska
  • Fundacja Nasza Ziemia
tytul: Cycling Recycling 2017tytul: Najlepsza ekologiczna akcja w Polscetytul:  Mamy projekt uchwały antysmogowejtytul: Smog nie kończy się na granicach wielkich miasttytul: Drapieżnikom już dziękujemytytul: EkoPraca w EkoWakacjetytul: 18 marca - Dzień Kajakarza w Warszawietytul: Deklaracja programowa Zielone Osiedla 2017
view_list  inne artykuły z tematu Ratujmy Rzeki:
mh

Piotr Topiński: Przywracanie rzekom wolności

Zaproponowano mi, bym do tego pięknego tytułu dodał rozumny, edukacyjny tekst. To się nie da! Byłby to jednak fantastyczny, znakomity tytuł projektu inwestycyjnego składanego do Komisji Europejskiej. Tak seksowny, że pieniądze prawie już są.

mh

Hydrotechniczne trupy inwestycyjne zamiast odpowiedzina katastrofę klimatyczną

Koalicji Ratujmy Rzeki w sprawie​ „Założeń do Programu Rozwoju Retencjina lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030”

mh

„Wszystkie rzeki prowadzą do morza”.

II konferencja KRR:  WSZYSTKIE RZEKI PROWADZĄ DO MORZA.
16-17 kwietnia w Gdańsku sprawdzamy jak faktycznie dbamy o nasze rzeki - zapraszamy!

mh

Jak wygląda Przekop Mierzei z kapitańskiego mostka?


Projekt jest bardzo stary i sięga końca XIX wieku.

mh

Przekop Mierzei: jak za jednym zamachem zaszkodzić Przyrodzie, stracić dużo pieniędzy i nie uzyskać nic w zamian

Przekop przez Mierzeję Wiślaną nie jest pomysłem nowym, podobnie jak koncepcje zasypania Zatoki Puckiej, zabudowy Wisły czy zabetonowania Półwyspu Helskiego.

mh

Skarga EKO-UNII do Komisji Europejskiej na rozpoczęcie Przekopu Mierzei Wiślanej

Skarga dotyczy rozpoczęcia realizacji bez wymaganych zgód środowiskowych inwestycji Przekopu Mierzei Wiślanej i budowy kanału żeglownego przez 3 obszary Natura 2000  ( inwestycja „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - lokalizacja Nowy Świat”)

pokaż więcej touch_app
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.