[O sprawie >>]
ZAŁĄCZNIK NR 2 - Propozycja zmiany niektórych ustaw i rozporządzeń w celu skutecznej ochrony wybranych siedlisk przyrodniczych.

Wskazano tylko te fragmenty aktów prawnych i ich projektów, w których proponuje się zmiany. Tekst zielony oznacza tekst proponowany do dodania, przekreślony tekst czerwony - tekst proponowany do usunięcia.



Ustawa o ochronie przyrody
Rozporządzenie w sprawie okreslenia siedlisk chronionych
Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym
Projekt rozporzadzenia o prognozie wpływu planu zagosp. przestrz. na środowisko
Projekt rozporządzenia w sprawie opracowań ekofizjograficznych
Ustawa o lasach
Rozporządzenie o lasach ochronnych



Ustawa o ochronie przyrody
[Zobacz całą Ustawę >>]


Art. 23.

1. Rezerwat przyrody jest obszarem obejmującym zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym ekosystemy, w tym siedliska przyrodnicze, a także określone gatunki roślin i zwierząt, elementy przyrody nieożywionej, mające istotną wartość ze względów naukowych, przyrodniczych, kulturowych bądź krajobrazowych.

1a. Przy tworzeniu rezerwatów przyrody uwzględnia się potrzebę zabezpieczenia w rezerwatach pełnej reprezentacji siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie wraz z ich geograficznym i ekologicznym zróżnicowaniem.



Art. 30.

1. Użytkami ekologicznymi są zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania unikatowych zasobów genowych i typów środowisk, jak: naturalne zbiorniki wodne, śródpolne i śródleśne "oczka wodne", kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy, płaty nie użytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce, płaty siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie oraz stanowiska rzadkich lub chronionych gatunków roślin i zwierząt, w tym miejsca ich sezonowego przebywania lub rozrodu.

2. Użytki ekologiczne wykazuje się w ewidencji gruntów.



Art. 35a.
1. Siedliska przyrodnicze poddaje się pod ochronę w drodze:
a) ustanowienia przez właściwy organ formy ochrony przyrody wybranej spośród wymienionych w art. 13 ust. 1 pkt 1 - 4 oraz 6 1, 2 lub 6a, c, d lub uwzględnienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub planie urządzania lasu.
b) zagospodarowania w sposób zapewniający zachowanie charakteru chronionego siedliska przyrodniczego

2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie, kierując się potrzebą ochrony siedlisk przyrodniczych zagrożonych zanikiem, mających ograniczony zasięg terytorialny wynikający z właściwości przyrodniczych charakterystycznych dla regionu przyrodniczo-klimatycznego, a także potrzebą zachowania różnorodności biologicznej.





Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym [Zobacz całą Ustawę >>]

Art. 6.
4. W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające, w szczególności z:
1) dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu,
2) występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów szczególnych,
2a) konieczności zachowania siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie
3) stanu i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i kulturowego, w tym stanu rolniczej przestrzeni produkcyjnej,
4) prawa własności gruntów,
5) jakości życia mieszkańców,
6) zadań służących realizacji ponadlokalnych celów publicznych.

Art. 9. 1. W ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się postanowienia przepisów szczególnych odnoszące się do obszaru objętego planem i przedmiotu jego ustaleń.
2. W ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się zadania rządowe, o których mowa w rozdziale 6, oraz zadania samorządowe, o których mowa w rozdziale 5a.
2a. W ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się potrzebę zachowania siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie



P r o j e k t
Rozporządzenie MINISTRA ŚRODOWISKA
w sprawie szczegółowych warunków jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko projektów miejscowych planów 
zagospodarowania przestrzennego
[Zobacz cały projekt >>]

§1

1. Prognoza oddziaływania na środowisko do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zwana dalej "prognozą", powinna określać i oceniać:  
 
1) skutki dla środowiska, które mogą wynikać z projektowanego przeznaczenia terenu, między innymi w związku z emisją zanieczyszczeń do powietrza, wytwarzaniem ścieków i odpadów, hałasem, wibracjami i polami elektromagnetycznymi oraz ryzykiem występowania nadzwyczajnych zagrożeń środowiska,
2) skutki wpływu realizacji ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na elementy środowiska: powietrze, powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne, klimat, siedliska przyrodnicze podlegające ochronie, świat zwierzęcy i roślinny - we wzajemnym ich powiązaniu oraz ekosystemy, krajobraz, a także na ludzi, dobra materialne i dobra kultury  

2. Prognoza powinna zawierać ocenę:  
1) stanu i funkcjonowania środowiska, jego zasobów, odporności na degradację i zdolności do regeneracji, tendencji do zmian przy braku realizacji projektowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wynikających z tego uwarunkowań, określonych w opracowaniu ekofizjograficznym,
2) rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i innych ustaleń zawartych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego  
z punktu widzenia:  
a) zgodności projektowanego użytkowania i zagospodarowania terenów  
z uwarunkowaniami określonymi w opracowaniu ekofizjograficznym,
b) zgodności z przepisami szczególnymi i przepisami prawa miejscowego dotyczącymi ochrony środowiska, a w szczególności zawartymi w aktach o utworzeniu obszarów i obiektów chronionych, oraz w planach ochrony,
c) ochrony walorów środowiska kulturowego oraz zabezpieczenia istniejących dóbr materialnych,
d) skuteczności ochrony różnorodności biologicznej, w tym skuteczności zachowania siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie oraz populacji chronionych gatunków roślin i zwierząt 
3) proponowanych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, warunków zagospodarowania terenów, wynikających z potrzeb ochrony środowiska, prawidłowości gospodarowania zasobami przyrody oraz ochrony gruntów rolnych i leśnych,
4) zagrożeń dla środowiska z uwzględnieniem wpływu na zdrowie ludzi, które mogą powstawać na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz na terenach pozostających  
w zasięgu oddziaływania, w wyniku realizacji ustaleń planu,
5) skutków dla istniejących i projektowanych form ochrony,  
6) potencjalnych skutków transgranicznych.  
3.Prognoza powinna przedstawiać możliwości rozwiązań eliminujących lub ograniczających szkodliwe oddziaływanie na środowisko, mogących wynikać z realizacji ustaleń projektowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w zależności od potrzeb formułować propozycje innych niż w tym projekcie ustaleń sprzyjających ochronie środowiska.


Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 
z dnia ......................   
 
w sprawie rodzajów i zakresu opracowań ekofizjograficznych
[Zobacz cały projekt >>]


 

§ 5

Opracowanie podstawowe, o którym mowa w § 2 pkt 1 obejmuje:
1) rozpoznanie i charakterystykę stanu i funkcjonowania środowiska, udokumentowane i zinterpretowane przestrzennie w zakresie:
a) poszczególnych elementów przyrodniczych i ich wzajemnych powiązań oraz procesów zachodzących w środowisku,  
b) dotychczasowych zmian w środowisku,
c) struktury przyrodniczej obszaru, w tym różnorodności biologicznej,
d) powiązań przyrodniczych obszaru z jego szerszym otoczeniem,
e) zasobów przyrodniczych i ich ochrony prawnej,
f) walorów krajobrazowych i ich ochrony prawnej,  
g) jakości środowiska oraz jego zagrożeń wraz z identyfikacją źródeł tych zagrożeń,
2) diagnozę stanu i funkcjonowania środowiska, w szczególności:
a) ocenę odporności środowiska na degradację oraz zdolności do regeneracji,
b) ocenę stanu ochrony i użytkowania zasobów przyrodniczych, w tym różnorodności biologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem chronionych siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie oraz populacji roślin i zwierząt chronionych
c) ocenę stanu zachowania walorów krajobrazowych oraz możliwości ich kształtowania,  
d) ocenę zgodności dotychczasowego użytkowania i zagospodarowania obszaru  
z cechami i uwarunkowaniami przyrodniczymi,
e) ocenę charakteru i intensywności zmian zachodzących w środowisku,  
f) ocenę stanu środowiska oraz jego zagrożeń i możliwości ich ograniczenia, 




Ustawa o Lasach
[Zobacz całą Ustawę >>]
Art. 15. Za lasy szczególnie chronione, zwane dalej "lasami ochronnymi", mogą być uznane lasy, które:
1) chronią glebę przed zmywaniem lub wyjałowieniem, powstrzymują usuwanie się ziemi, obrywanie się skał lub lawin,
2) chronią zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, regulują stosunki hydrologiczne w zlewni oraz na obszarach wododziałów,
3) ograniczają powstawanie lub rozprzestrzenianie się lotnych piasków,
4) są trwale uszkodzone na skutek działalności przemysłu,
5) stanowią drzewostany nasienne lub ostoje zwierząt i stanowiska roślin podlegających ochronie gatunkowej,
6) mają szczególne znaczenie przyrodniczo-naukowe lub dla obronności i bezpieczeństwa Państwa,
6a) stanowią siedliska przyrodnicze podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie przyrody
7) są położone:
a) w granicach administracyjnych miast i w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców,
b) w strefach ochronnych wokół sanatoriów i uzdrowisk,
c) w strefie górnej granicy lasów.




ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 25 sierpnia 1992 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz
szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej.
[Zobacz całe rozporządzenie >>]



§ 1. Za ochronne mogą być uznane lasy, które:

4)stanowią cenne fragmenty rodzimej przyrody,

5)znajdują się na stałych powierzchniach badawczych i doświadczalnych, wydzielonych
w planie urządzenia lasu,

5a) stanowią siedliska przyrodnicze podlegające ochronie

6)stanowią drzewostany nasienne, wyłączone z użytkowania rębnego,

7)chronią środowisko przyrodnicze, w tym lasy:

a)stanowiące ostoje zwierząt podlegających ochronie gatunkowej,

b)położonych w granicach administracyjnych miast i w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców,

c)uzdrowiskowe, położone w strefach określonych w statutach uzdrowisk, oraz lasy
w strefach ochronnych wokół sanatoriów w promieniu nie przekraczającym 1000 m od sanatorium,

(...)

[O sprawie >>]