Statut Lubuskiego Klubu Przyrodników
sporządzono dnia 23 lutego 2002 roku


I. Nazwa, teren działań i siedziba.

1. Stowarzyszenie działa na podstawie niniejszego statutu i nosi nazwę Klub Przyrodników, w skrócie KP, a w dalszych postanowieniach zwane jest Klubem.

2. Terenem działalności Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

3. Siedzibą Klubu jest Świebodzin.

II. Cele i środki działalności Klubu.

4. Klub jest organizacją społeczną, mającą na celu:
a) prowadzenie i popieranie wszelkiej działalności na rzecz ochrony środowiska, szczególnie ochrony przyrody,
b) edukację ekologiczną społeczeństwa,
c) prowadzenie, popieranie i koordynowanie prac badawczych zmierzających do lepszego poznania przyrody,
d) inspirowanie i tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi amatorskiego ruchu przyrodniczego.

5. Powyższe cele Klub realizuje przez:
a) prowadzenie i propagowanie działań na rzecz ochrony środowiska, szczególnie ochrony przyrody,
b) prowadzenie prac badawczych oraz udział w pracach instytucji i towarzystw naukowych,
c) organizowanie zjazdów, konferencji, sympozjów, zebrań, wystaw, konkursów, kursów, szkoleń, wycieczek, obozów oraz wypraw,
d) publikowanie wyników prowadzonych prac w czasopismach naukowych i popularnonaukowych,
e) prowadzenie własnej działalności wydawniczej,
f) gromadzenie zbiorów przyrodniczych i informacji o przyrodzie,
g) popularyzację zasad ochrony przyrody oraz działalności Klubu w środkach masowego przekazu,
h) działalność interwencyjną i kontrolną w zakresie stanu środowiska przyrodniczego oraz przestrzeganie przepisów i zasad ochrony przyrody,
i) monitorowanie stanu środowiska,
j) prowadzenie działalności gospodarczej,
k) współpracę z jednostkami administracji publicznej i samorządami oraz innymi stowarzyszeniami.

III. Sposób wstępowania i występowania członków oraz ich prawa i obowiązki.

6. Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne.

7. Członkowie dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.

8. Członkami zwyczajnymi są osoby fizyczne, bez względu na wiek i obywatelstwo, przyjęte uchwałą Zarządu na podstawie złożonej deklaracji, zobowiązujące się realizować cele Klubu.

9. Członkami wspierającymi są osoby fizyczne lub prawne deklarujące i realizujące świadczenia na rzecz Klubu.

10. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu Klubu osobom, które szczególnie zasłużyły się dla Klubu lub realizacji jego celów.

11. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) wybierać i być wybieranymi do władz Klubu,
b) brać udział w pracach Klubu,
c) nosić odznakę i posiadać legitymację Klubu,
d) korzystać z majątku Klubu.

12. Członkowie mają obowiązek:
a) przestrzegać postanowień statutu i uchwał Zarządu Klubu,
b) działać na rzecz realizacji statutowych celów Klubu,
c) regularnie opłacać składki członkowskie.

13. Utrata członkostwa następuje w razie skreślenia z listy członków na własne żądanie, na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia członków lub w przypadku śmierci.

IV. Sposób reprezentowania Klubu na zewnątrz oraz warunki ważności jego pism i uchwał.

14. Władzami Klubu są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd,
c) Prezydium Zarządu,
d) Komisja Rewizyjna.

15. Klub działa poprzez Zarząd, wykonawcze jednostki organizacyjne (ośrodki, pracownie, biura), sekcje specjalistyczne i koła terenowe.

16. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Klubu i jest zwoływane corocznie na początku roku. W uzasadnionych przypadkach zwołuje się nadzwyczajne Walne Zgromadzenie członków. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków odbywa się na mocy uchwały podjętej przez Zarząd, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 20% członków. Zarząd Klubu ma obowiązek zawiadomić o Walnym Zgromadzeniu wszystkich członków Klubu co najmniej na 14 dni przed jego terminem.

17. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
a) ustalanie i zatwierdzanie planu pracy Klubu,
b) ustalanie wysokości składek członkowskich,
c) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz bilansów,
d) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
e) uchwalanie zmian statutu oraz podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu,
f) wybieranie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g) podejmowanie decyzji w innych sprawach, które na mocy prawa wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia Członków oraz w sprawach zgłoszonych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną lub członków Klubu zgodnie z pkt. 16. Decyzje Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów członków zwyczajnych.

18. W Walnym Zgromadzeniu Członków, obok członków zwyczajnych i honorowych, biorą udział członkowie wspierający lub ich przedstawiciele.

19. Walne Zgromadzenie Członków wybiera spośród siebie przewodniczącego isekretarza obrad. Z przebiegu Walnego Zgromadzenia Członków spisuje się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz obrad. Do prawomocności Walnego Zgromadzenia Członków wymagana jest obecność co najmniej połowy liczby członków zwyczajnych w pierwszym terminie obrad. W drugim terminie otwarcia obrad - w godzinę po upływie pierwszego terminu - wszystkie uchwały, z wyjątkiem rozwiązania Klubu oraz zmiany trybu rozwiązania Klubu, zapadają prawomocnie bez względu na liczbę obecnych członków.

20. Zarząd Klubu składa się z członków zwyczajnych Klubu wybieranych na okres 2 4-letni przez Walne Zgromadzenie Członków w głosowaniu tajnym.

21. Zarząd Klubu składa się z 7 członków, którzy spośród siebie wybierają: Prezesa, Sekretarza i Skarbnika, stanowiących Prezydium Zarządu. Prezydium reprezentuje Klub na zewnątrz.

22. Zarząd Klubu:
a) przygotowuje i przedstawia Walnemu Zgromadzeniu plany pracy Klubu,
b) koordynuje i czuwa nad przebiegiem wszelkich prac prowadzonych przez Klub,
c) realizuje uchwały Walnego Zgromadzenia Członków,
d) podejmuje uchwały w sprawie nabywania i zbywania majątku trwałego Klubu, przyjmuje darowizny i zapisy,
e) zawiera umowy,
f) tworzy jednostki organizacyjne, określa ich nazwy, regulaminy i programy działania,
g) zwołuje Walne Zgromadzenie Członków,
h) powołuje, odwołuje i nadzoruje sekcje specjalistyczne i koła terenowe oraz określa ich regulamin i zatwierdza program działania,
i) przygotowuje i przedstawia roczne sprawozdania z działalności Klubu.

23. Dla wykonania jednorazowych lub stałych zadań Zarząd powołuje i upoważnia osoby, zespoły robocze lub komisje.

24. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa.

25. Klub posiada osobowość prawną, używa pieczęci okrągłej z nazwą Lubuski Klub Przyrodników oraz pieczęci podłużnej z adresem. Korespondencję w imieniu Zarządu podpisuje Prezes lub Sekretarz, dokumenty finansowe oraz umowy za wyjątkiem umów o pracę podpisują Prezes i Skarbnik. Umowy o pracę podpisuje Prezes lub Skarbnik. Zarząd może upoważniać innych członków Klubu do podpisywania korespondencji oraz czeków i dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

26. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków (przewodniczący i członkowie) wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków na okres 2 4 lat.

27. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy kontrola gospodarki rzeczowej i finansowej Klubu, kontrola wykonywania uchwał Walnego Zgromadzenia Członków i opiniowanie rocznych sprawozdań Zarządu. Komisja Rewizyjna kontroluje dokumenty oraz sprawdza majątek Klubu w naturze. Komisja Rewizyjna zobowiązana jest przeprowadzić kontrolę gospodarki Zarządu co najmniej raz w roku.

28. Klub może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o podobnym profilu. Decyzję o przystąpieniu Klubu do innych organizacji podejmuje Zarząd.

V. Majątek i gospodarka finansowa Klubu.

29. Majątek Klubu składa się z majątku trwałego oraz funduszy. Fundusze Klubu powstają:
a) ze składek ustalonych przez Walne Zgromadzenie Członków,
b) z dotacji, zapisów i darowizn,
c) z działalności gospodarczej,
d) z posiadanego majątku.

30. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy. Bilans za rok poprzedni powinno być sporządzone przez Zarząd najpóźniej w terminie 3 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego. Dokumenty finansowe powinny być przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

31. Zasady rachunkowości wykonawczych jednostek organizacyjnych, sekcji specjalistycznych i kół terenowych ustala regulamin zatwierdzony przez Zarząd.

VI. Koła terenowe Klubu.

32. Koła terenowe tworzone są przez Zarząd na wniosek co najmniej 4 członków Klubu.

33. Koła terenowe nie posiadają osobowości prawnej.

34. Pracami koła kieruje jego przewodniczący wybierany spośród członków. Do obowiązków przewodniczącego należy przedstawianie Zarządowi rocznych sprawozdań z działalności koła.

35. Decyzję o rozwiązaniu koła podejmuje Zarząd.

VII. Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.

36. W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Klubu, Walne Zgromadzenie Członków określa sposób likwidacji oraz podejmuje uchwały o przeznaczeniu majątku. Uchwały te podlegają zatwierdzeniu przez władze rejestrujące.

37. Zmianę statutu uznaje się za prawomocną po zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Członków.


[Do strony głównej Klubu Przyrodników >>]