Świebodzin, 15.04.2002



Sz.P.
Tadeusz Kohut
Dyrektor Drawieńskiego Parku Narodowego




W odpowiedzi do Pana pisma z 8 marca b.r. (zn. sprawy 490/03/02) informujemy, że:
1. Przyjmujemy wyjaśnienie w sprawie daty umieszczonej na planie zadań ochronnych w zakresie redukcji zwierzyny. Wyrażamy jednak opinię, że dokonywanie jakichkolwiek korekt w dokumentach, które są zatwierdzone przez Głównego Konserwatora Przyrody i mają być uważane za prawną podstawę wykonywania działań ochronnych naruszających zakazy powszechnie obowiązujące w parku narodowym, jest nadużyciem. Pana wyjaśnienie potwierdza, że taka sytuacja miała miejsce i że zatwierdzony przed 2.02.2001 plan był korygowany 2.10.2001 r.

2. Pana wyjaśnienia potwierdzają nasze obawy, że planowanie ingerencji w populacje zwierzyny w Drawieńskim Parku Narodowym nadal opiera się wyłącznie na podstawach szacunkowych, nie mających uzasadnienia w realnej liczebności populacji. Jak sam Pan napisał, podstawą do planowania jest stan zwierzyny obliczony przez odjęcie pozyskania od stanu początkowego (powiększonego o przyrost naturalny), czyli jest do dokonywane z całkowitym zaniedbaniem nieznanej i nie badanej śmiertelności naturalnej (oznacza to przyjęcie oczywiście nieprawdziwego założenia, że jest ona równa zeru). W tej sytuacji nie jest zaskakujący wniosek, że rzeczywista liczebność populacji gatunków zwierząt drastycznie odbiega od wyliczonej w ten sposób i przyjmowanej przez Pana za podstawę do planowania, co również znajduje potwierdzenie w przesłanych przez Pana informacjach.

3. Z uznaniem i radością przyjmujemy podjęcie prac nad podjęciem współpracy co do oszacowania rzeczywistego stanu zwierzyny w ramach całej Puszczy Drawskiej. Oczekujemy, że doprowadzą one do wypracowania realistycznego modelu funkcjonowania populacji, z uwzględnieniem ich struktury, śmiertelności i procesów migracji. Oczekujemy także, że model ten będzie podstawą do wypracowania całościowej koncepcji gospodarowania populacjami zwierzyny w Puszczy; o ile to możliwe Parkowi Narodowemu przypadnie w tym modelu przynależna mu rola "ostoi", przynajmniej w stosunku do dzika. W przypadku tego gatunku, ze względu na jego biologię i silne skłonności migracyjne uwarunkowane dostępnością pokarmu, wszelkie działania regulujące liczebność jego populacji mogą, jak sądzimy, być rozwiązywane poza granicami Parku.
W związku z informacjami o podjęciu prac nad wypracowaniem kompromisowego i spójnego modelu gospodarowania populacjami zwierzyny w Puszczy Drawskiej, uprzejmie prosimy o umożliwienie udziału w tych pracach, zarówno jako autorów odpowiedniego operatu do planu ochrony parku, jak i jako organizacji społecznej zainteresowanej zagadnieniem. Wnosimy również o szeroki udział społeczeństwa w w/w pracach, np. o skierowanie odpowiedniego zaproszenia także do innych organizacji społecznych. Zagadnienie polowań w parkach narodowych jest bowiem niewątpliwie kontrowersyjne i budzi napięcia społeczne, jakkolwiek jesteśmy świadomi że w niektórych przypadkach redukcja stanów zwierzyny w parku narodowym musi być przeprowadzona.

4. Pana informacje na temat występowania i konieczności monitorowania klasycznego pomoru świń (CSF) w populacji dzika tylko częściowo są prawdziwe. Informujemy, że:
- ostatnie przypadki występowania "classical swine fever" w Polsce odnotowano w 1994 r.
- ostatnie przypadki wystąpienia pozytywnego wyniku badania na obecność przeciwciał CSF u dzika odnotowano w Polsce w 1998 r.
- Polska stara się u uznanie za "kraj wolny od CSF" i w opinii polskich służb weterynaryjnych choroba ta w Polsce nie występuje
- zakaz importu wieprzowiny z Polski został przez Unię Europejską zniesiony jesienią 2001, jakkolwiek (zdaniem Polski niesprawiedliwie) utrzymano zakaz importu dziczyzny i żywych świń.
- zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem dotyczącym sposobu badania zakażeń zwierząt, monitoring pomoru w populacji dzika polega na zbadaniu próbek pochodzących od 5-10% dzików odstrzelonych; nie jest natomiast wymagane przeprowadzanie specjalnego, monitoringowego odstrzału. W związku z silnymi tendencjami migracyjnymi dzika, moniotoring realizowany w sąsiadujących z Parkiem obwodach łowieckich dostarcza wyczerpujących danych o występowaniu lub niewystępowaniu choroby w Puszczy Drawskiej.
- obowiązujące w Unii Europejskiej instrukcje monitoringu CSF odnoszą się wyraźnie do problemu ew. monitoringowego odstrzału w populacjach chronionych (np. w rezerwatach i parkach narodowych) stanowiąc wyraźnie, że nie ma potrzeby takiego odstrzału o ile cały areał populacji nie zawiera się w granicach obszaru chronionego.
Wobec powyższych faktów ponawiamy pytanie o cel zaplanowania specjalnych odstrzałów monitoringowych w Drawieńskim Parku Narodowym

5. Zainteresowanie autorów operatu jego realizacją wynika nie tylko ze związków emocjonalnych, ale jest również usankcjonowane zapisami nie uchylonej dotychczas instrukcji sporządzania planów ochrony parków narodowych. Naturalne jest również zainteresowanie organizacji społecznych wykonywaniem ochrony przyrody w parkach narodowych. Dlatego zainteresowanie to będzie kontynuowane.

6. Przypominamy, że niezależnie od Pana osobistych poglądów co do sensu takich działań (a także co do sensowności zadawanych pytań), udzielanie każdemu informacji na temat wykonywania zadań publicznych, co obejmuje całość działalności kierowanej przez Pana jednostki, jest Pana obowiązkiem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.


z poważaniem
Prezes Klubu, Andrzej Jermaczek
do wiadomości
- Główny Konserwator Przyrody

[Powrót>>]