Eko Idea

W 1994 roku Eko Idea zaczęła realizację projektów konsumenckich. Ich rozmaitość jest efektem różnorodności naszych zainteresowań oraz ciągle ewoluujących metod i koncepcji docierania do jak największej liczby konsumentów.

opakowania

Kluczową rolę w kształtowaniu konsumpcyjnego stylu życia odgrywają opakowania. Zaczęliśmy od opracowania kryteriów ekologicznej oceny opakowań. Kryteria te, dostosowane do realiów polskiego rynku, z niewielkimi zmianami aktualne są do dzisiaj. Za pomocą 10. punktowych opozycji lub 6. stopniowego algorytmu pozwalają odróżnić i ocenić relatywną uciążliwość dla środowiska wszelkich opakowań znajdujących się w naszych sklepach. Kryteria te były wielokrotnie publikowane zarówno w naszych wydawnictwach (Świat opakowany 1, Świat opakowany 2, Jak odpakować świat, Trutka - Nowoczesność, Taniej i przyjaźniej - Na zakupach), jak i w publikacjach innych organizacji.

masowy odbiorca

Nawet najlepiej opracowane materiały nie przynoszą żadnego efektu, jeśli adresowane są wyłącznie do środowisk ekologicznych. Dlatego cały czas rozwijamy techniki docierania do jak najszerszego odbiorcy, do odbiorcy, który nie interesuje się ochroną środowiska, ale mimo to ma zainteresować się naszym przesłaniem i zechcieć się przyłączyć. W ramach tak pomyślanych działań zrealizowaliśmy ponad 300 wystaw edukacyjnych na terenie całego kraju. W miejscach publicznych (sejm, sklepy, urzędy, kina, domy zdrojowe) prezentowaliśmy śmieciowe efekty wyborów dokonywanych podczas codziennych zakupów w sklepach. Dla programu I TVP zrealizowaliśmy 10. odcinkowy cykl filmów pn.: "Więcej czy lepiej". Filmy były emitowane dwukrotnie, a każdorazowa emisja docierała do kilkuset tysięcy widzów. Dla strzelińskich i wrocławskich zakładów produkujących zeszyty projektowaliśmy okładki edukacyjne, które zostały rozprowadzone w łącznym nakładzie ponad 1.000.000 egzemplarzy.

Działanie permanentne

Główna wada, jaką początkowo miały nasze projekty, dotyczyła ich horyzontów czasowych. Trwały one bowiem od kilku tygodni do kilku miesięcy. Po ich zakończeniu obserwowaliśmy spadek zainteresowania naszym przesłaniem. Od kilku lat realizujemy projekty, które trwają od 14 miesięcy do kilku lat. Stale przypominamy o ważnych dla nas treściach, zmieniając sposoby oddziaływania poprzez wydawnictwa, konkursy, happeningi. Wprowadzamy trwałe formy przekazu, takie jak informacja pozakomercyjna dla konsumentów sytuowana w sklepach, czyli w miejscach, gdzie dokonuje się konsumenckich wyborów. W tym celu nawiązujemy współpracę ze sklepami i dla każdego sklepu indywidualnie opracowujemy system promocji ponad 30 grup towarów, które uznajemy za korzystne z ekologicznego punktu widzenia. Oczywiście nie promujemy tych produktów wyłącznie ze względu na opakowania. Zwracamy uwagę konsumentów i na te produkty, które są korzystne ze względu dietetycznego, zdrowotnego, a także na zaangażowanie danej placówki handlowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Informacja ta znajduje się zarówno w formie plakatów w strefie wejścia do sklepu, jak i na sali sprzedaży, przy konkretnych produktach.

poziom lokalny

Obecnie realizowany przez nas projekt konsumencki jest częścią szerszych działań, jakie podejmowane są w porozumieniu z samorządami lokalnymi. Są to działania promujące politykę odpadową gminy i sam projekt konsumencki w szkołach, domach, zakładach pracy. Dzięki temu mieszkaniec danego miasta, gminy spotyka się z promocją przyjaznych stylów konsumpcji w wielu miejscach równocześnie. W domach - dzięki specjalnie wydawanym kalendarzom, folderom; w zakładzie pracy - dzięki audytom ekologicznym przeprowadzanym przez uczniów; w sklepach - dzięki naszej informacji pozakomercyjnej. Współpraca z gminą jest więc obustronnie korzystna - Eko Idea wspiera politykę odpadową gminy. Prezentacja projektu jako lokalnego i realizowanie go na poziomie lokalnym zwiększa zainteresowanie i zaangażowanie mieszkańców.

wartości

Gdy używamy określeń: program konsumencki, opakowania mniej uciążliwe dla środowiska, produkty przyjazne itd., posługujemy się specjalistycznym językiem. Dla szerokich kręgów społecznych zarówno te określenia, jak i stojące za nimi sprawy są obce. Jeśli wywołują w ogóle emocje - to negatywne. Wszelkie przekazy trafiające do mieszkańców (w domu, w sklepie, w biurze, w szkole) prezentują problematykę ekologiczną jako element ich troski o własne miasto, osobistą tożsamość, zdrowie, jakość życia.

Nasze działania finansowane były głównie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Obecnie finansowane są również ze środków gminnych. Fakt finansowania ze środków gminnych jest gwarancją, że projekt odpowiada na zapotrzebowanie społeczne.

W ciągu najbliższych dwu lat nasze projekty konsumenckie będą realizowane w wersji uproszczonej w 400 gminach (miejskich i wiejskich) w całym kraju. A w wersji pełnej - w 30 miastach o wielkości od 30 do 300 tys. mieszkańców. W realizacji tego projektu współpracujemy z posiadającą duże doświadczenie w tym zakresie Zieloną Akcją z Legnicy, a będziemy wnet poszukiwać koordynatorów lokalnych, którzy poniosą trud organizacji naszych działań w regionie zamieszkania. I ty możesz się przyłączyć, wystarczy, że napiszesz parę zdań o sobie na adres: idea@idea.eco.pl

Jacek Schindler


[ Poprzedni | Spis treści | Następny]