Jak to się robi w Dreźnie

Władze Drezna aktywnie realizują projekt, którego celem jest skłonienie pracowników firm do porzucenia auta na rzecz roweru i środków komunikacji publicznej. W tym celu udają się do konkretnych zakładów pracy i wspólnie opracowują tzw. Plany Mobilności. Przykładem jest współpraca z firmą Infineon Technologies AG. Firma otworzyła niedawno swój nowy obiekt, w którym zatrudnionych jest ponad 1000 pracowników. Nie powstały tam jednak żadne parkingi samochodowe. Zamiast tego stworzono odpowiednią infrastrukturę dla rowerzystów, tj. parkingi dla rowerów oraz pomieszczenia, w których można się przebrać, wykąpać i dokonać drobnych napraw rowerowych. W ramach struktur firmy powołano także specjalną grupę roboczą, która cyklicznie spotyka się z władzami miasta oraz firmy, informując o możliwych usprawnieniach systemu. Kwestia celowego braku parkingu była związana z bardzo prostym rachunkiem ekonomicznym; wspieranie ruchu rowerowego jest dużo mniej kosztowne. Jeśli chodzi o odbiór i akceptację społeczną, to w ostatnim roku liczba rowerzystów wzrosła z 20 do 300 osób. Ponadto firma w ramach rekompensaty oferuje różne bonusy, np. bon towarowy będący jednocześnie biletem na komunikację zbiorową.

(RL)

Więcej informacji o ruchu rowerowym w Dreźnie na stronie prezentującej projekt prowadzony przez Dolnośląską Fundację Ekorozwoju wspólnie z Umweltzentrum Dresden www.eko.wroc.pl/wroclaw-drezno
 

Dojazd do pracy na rowerze jest u nas inaczej postrzegany niż na zachodzie. Dla profesora Pieta Verkruijsse z Uniwersytetu Amsterdamskiego rower jest naturalnym środkiem komunikacji w mieście.


[ Poprzedni | Spis treści | Następny]