1. Do Owczar na murawy kserotermiczne (30 km)

Ta trasa pozwoli nam poznać Łęgi Odrzańskie - rozciągający się na południe od Kostrzyna, a na dobre zagospodarowany dopiero w XIX wieku, obszar dawnego dna doliny Odry. Zwiedzimy też murawy kserotermiczne na krawędzi doliny, jedno z ciekawszych przyrodniczo miejsc w okolicy, a także unikatowe Muzeum Łąki w Owczarach.
Początek trasy to Muzeum Przyrodnicze w Kostrzynie przy ul. Dworcowej 7. Od Muzeum należy kierować się w stronę Słubic. Wyjeżdżając z Kostrzyna (2 km) warto odwiedzić ruiny starego miasta i pozostałości fortyfikacji dawnej twierdzy.
Dalej trasa prowadzi szosą wzdłuż wału przeciwpowodziowego. Po około 2 km (4 km) od granic Kostrzyna należy zjechać z szosy i kontynuować jazdę wzdłuż wału drogą szutrową. Po prawej stronie widać tereny zalewowe Odry z ich charakterystyczną roślinnością oraz samą Odrę. Po lewej mijamy pozostałości porastających niegdyś te tereny lasów łęgowych. Po przejechaniu dalszych 8 km (12 km) na wysokości Górzycy należy skręcić w lewo, zjeżdżając z wału, a po około 200 m, przed mostkiem, w prawo, jadąc dalej drogą wzdłuż malowniczego starorzecza masowo porośniętego rzadką rośliną pływającą po powierzchni wody - osoką aloesowatą. Po przejechaniu około 1 km (13 km) droga wchodzi w niewielki kompleks podmokłych łęgów i wraca na wał. Po dalszych kilkuset metrach skręcamy w lewo, w kierunku widocznych zabudowań wsi Owczary.
Niewielka wieś (15 km), dawniej PGR, leży na krawędzi doliny Odry. W centrum, przy szosie Słubice Kostrzyn leży Stacja Terenowa Lubuskiego Klubu Przyrodników z Muzeum Łąki prezentującym ekosystemy trawiaste. W pobliżu Stacji znajduje się liczący 18 ha Obszar Chroniony Lubuskiego Klubu Przyrodników, chroniący roślinność kserotermiczną, a nieco dalej, niedostępny dla turystyki, ścisły rezerwat Pamięcin. Warto przejść wyznaczoną ścieżką przyrodniczą i wejść nią na wzgórze, z którego rozciąga się piękny widok na dolinę Odry i Niemcy. Z punktu widokowego schodzimy do Stacji, gdzie warto obejrzeć stado owiec, ginącej, prymitywnej rasy wrzosówka. Ich wypas pomaga utrzymać unikalną roślinność muraw. Tu także do zwiedzenia niewielki ogródek botaniczny prezentujący rośliny różnych typów łąk. Jeśli zwiedzanie muraw przeciągnęło się i zastał nas zmierzch, w Stacji możemy przenocować. Tania baza noclegowa to 20 miejsc na pryczach (materace z sianem). Do dyspozycji kuchnia. W pobliskim barze (przy ścieżce przyrodniczej) możliwość zjedzenia posiłku.
Dalszy ciąg trasy prowadzi ścieżką rowerową do Górzycy. Następnie kierujemy się szosą w kierunku Żabic, po przejechaniu około 2 km skręcamy w lewo, w kierunku Ługów Górzyckich. Zjeżdżając z wysoczyzny mijamy malownicze fragmenty muraw kserotermicznych. Za mostem na Rączej Strudze skręcamy w prawo i dobrymi, utwardzonymi drogami wśród pól i łąk zmierzamy do widocznej z daleka szosy Słońsk Kostrzyn. Z prawej strony, w oddali, widać wysokie krawędzie pradoliny. Wiosną i jesienią na polach obserwować możemy wielotysięczne stada żerujących gęsi nocujących w pobliskim rezerwacie Słońsk. Jesienią warto poczekać do zmierzchu na zlatujące się do rezerwatu z okolicznych pól tysięczne stada gęsi i liczne klucze żurawi.
Kilkaset metrów przed zabudowaniami Żabczyna skręcamy zjeżdżając z utwardzonej drogi w lewo, a następnie, po przejechaniu około 1 km, w prawo w kierunku szosy. Po przejechaniu mostka na kanale i dotarciu do szosy (uwaga, stosunkowo ruchliwa!) skręcamy w kierunku Kostrzyna i jadąc około 1 km wzdłuż granicy rezerwatu docieramy do Stacji (Centrum Edukacji Przyrodniczej) w Chyrzynie (27 km). Po zwiedzeniu Stacji (z zadaszonej i osłoniętej wieży rozległy widok na rezerwat i całą pradolinę, na parterze barek, możliwość noclegu) kierujemy się szosą w kierunku Kostrzyna.

Zapraszamy w Ujście Warty ! Ta strona jest fragmentem przewodnika turystycznego po Parku Krajobrazowym Ujście Warty