Ratujmy Rzeki

Nowe prawo wodne

27 czerwca 2017 min
(galeria fotografii)

Ocena Frank Bold Fundacion.

W ostatnim czasie analizowaliśmy kolejny już rządowy projekt nowej ustawy Prawo wodne, pod kątem jego zgodności z prawem UE, a w szczególności z Ramową dyrektywą wodną (dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej).

Projekt, który wpłynął do sejmu w dniu 25 kwietnia 2017 r. jest naszym zdaniem niezgodny z dyrektywą w zakresie, w jakim dopuszcza przyznawanie odstępstw od obowiązku osiągnięcia celów środowiskowych, z pominięciem zapisów aktualnie obowiązujących planów gospodarowani wodami na obszarze dorzecza. W praktyce może to doprowadzić do realizacji przedsięwzięć niezgodnych z planami zagospodarowania wodami na obszarze dorzecza.

Na gruncie obecnie obowiązującego Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry nie jest możliwa realizacja dwóch planowanych kopalni odkrywkowych węgla brunatnego w Złoczewie w woj. łódzkim oraz w Gubinie w woj. lubuskim. Obie inwestycje nie zostały bowiem wpisane w Planie na listę odstępstw od osiągnięcia celów środowiskowych. Aktualizacja Planu jest kłopotliwa i długotrwała, a co do zasady powinna nastąpić dopiero po 6 latach od jego uchwalenia, tj. w roku 2022. Projektowane prawo wodne umożliwiłoby budowę odkrywek mimo braku odpowiednich zapisów w Planie. Kwestia ta była omawiana na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. inwestycji: “Złoczew – eksploatacja złoża węgla brunatnego jako element bezpieczeństwa energetycznego kraju” w dniu 8 czerwca 2017 r.

Takie zapisy w nowym Prawie wodnym narażają Polskę na postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości UE, a w dalszej perspektywie na wysokie kary.

Ponadto, w nowym projekcie Prawa wodnego pozostawiono przepisy mające na celu zawężenie kręgu stron postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o których pisaliśmy już wcześniej.

Z pełną treścią opinii można zapoznać się tutaj:

tytul: Wielka mobilizacja dla Puszczy Białowieskiejtytul: Opinia przyrodnika  o polskich planach rozwoju żeglugi śródlądowejtytul: Nie dajmy się wpuścić w kanał!tytul: Cycling Recycling w Szczecinie! Zapraszamy 31 lipca!tytul: List otwarty Dziekanów Wydziałów Pprzyrodniczych Uniwersytetów Polskichtytul: ECO-MIASTO 2017tytul: Transformacja energetyczna racją stanu Polskitytul: VII Recykling Rejs finał na Wiśle!
view_list  inne artykuły z tematu Ratujmy Rzeki:
mh

Żegluga łączy czy dzieli?

Radek Gawlik: relacja subiektywna z  pierwszego  dnia I międzynarodowej konferencji „Żegluga łączy” organizowanej przez Ministerstwo Transportu wraz z ONZ ( sesja- Koordynowany rozwój śródlądowych dróg wodnych- strategia globalna)

https://konferencjaiww.pl/

mh

Departament Ochrony... Środowiska Banku Światowego

W tym roku pogoda da nam w kość, poszaleją anomalie klimatyczne… Przynajmniej tak nam prognozują Amerykanie (odpukać).

mh

Zapora na Wiśle w Siarzewie zaskarżona przez obrońców przyrody

Organizacje przyrodnicze skupione w Koalicji Ratujmy Rzeki złożyły odwołania od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, zezwalającej na budowę zapory na dolnej Wiśle w Siarzewie. Decyzja RDOŚ jest w kilkudziesięciu punktach sprzeczna z polskim i unijnym prawem.

mh

Dewastacja przyrody. Tym razem na Wiśle, Królowej polskich rzek.

W ostatni piątek starego roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję uzgadniającą budowę nowego stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka.

mh

Stanowisko reaktywne KRR na porozumienie ws. budowy stopnia wodnego Siarzewo

Koalicja Ratujmy Rzeki* krytykuje porozumienie podpisane w ubiegły piątek przez ministrów środowiska, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz ministra energii w sprawie budowy nowego stopnia na dolnej Wiśle.

mh

Zrównoważona dewastacja rzek

Jest plan zabudowy Odry i Wisły i dopasowania do wymagań IV klasy żeglowności.

pokaż więcej touch_app
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.