Klimat

Ekologiczni zyskują więcej. Porty stawiają na statki napędzane LNG

09 lipca 2014
min
(galeria fotografii)

Port w Göteborgu zdecydował się na promowanie armatorów, którzy korzystają z proekologicznych rozwiązań.

Władze portu postanowiły, że od 2015 r. statki zasilane alternatywnym paliwem LNG będą korzystały z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent.

Operatorzy, którzy mają w swojej flocie jednostki napędzane gazem LNG (gaz ziemny w postaci ciekłej) oraz ci, którzy zamierzają przystosować statki do tego paliwa, będą korzystać z upustów przez cztery lata. Zgodnie z decyzją, rabaty będą obowiązywać do końca grudnia 2018 r. Na największe oszczędności mogą w tej sytuacji liczyć właściciele statków, dla których ten szwedzki port stanowi regularną bazę.

Specjalny cennik, promujący ekologicznych armatorów, wejdzie w życie w tym samym czasie, gdy zaczną obowiązywać nowe regulacje, dotyczące emisji siarki. Zgodnie z przepisami zatwierdzonymi przez Międzynarodową Organizację Morską, od 1 stycznia 2015 r. w niektórych strefach (tzw. SECAs – skrót od Sulphur Emission Control Areas) po raz kolejny zostaną obniżone dopuszczalne limity emisji siarki. Nowe normy nakazują, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent. Oznacza to, że będą bardzo restrykcyjne w porównaniu z dopuszczalnymi normami, obowiązującymi w innych obszarach - poza strefami SECAs na większości mórz współczynnik ten wynosi 3,5 procent.

Stosowanie paliwa LNG pozwala na całkowite wyeliminowanie związków siarki, a także na redukcję emisji azotu o 85-90 procent oraz dwutlenku węgla o 25 procent. Koncepcja opracowana przez władze portu w Göteborgu, przewidująca obniżenie opłat portowych dla statków zasilanych LNG, ma właśnie motywować operatorów do przestawienia się na ekologiczne rozwiązania.

Pomysł znacznych upustów to kolejne z udogodnień przewidzianych dla właścicieli statków napędzanych gazem LNG. Już wcześniej pojawiły się informacje o rozbudowie infrastruktury do tankowania tego rodzaju paliwa. Odpowiednie instalacje mają się pojawić niedługo w norweskim porcie Risavika w pobliżu Stavanger. Będą jej używały promy należące do Fjord Line (do korzystania z LNG przystosowane są dwie nowe jednostki znajdujące się we flocie Fjord Line: M/S Stavangerfjord i M/S Bergensfjord).

Zgodnie z przewidywaniami analityków, rynek paliw LNG ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 11 lat aż o 3700 procent. W tym samym czasie, wraz z pojawianiem się jednostek napędzanych tym rodzajem paliwa, przybywać ma instalacji przystosowanej do zaopatrywania statków w LNG. Ich budowa ma być częściowo finansowana dzięki środkom pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej. Odpowiednia infrastruktura ma się docelowo pojawić w 139 największych portach w Europie.

Źródło: Port Goteborg / PromySkat

tytul: Z rządowych pomysłów wieje grozątytul: Polska przed Trybunał UE ws. przepisów o charakterystyce energetycznejtytul: ZUS uratuje górnictwotytul: Buzek na forum OZE: łupki i atom bez szans przy energetyce odnawialnejtytul: Relacja z demostracji 8.07 w Warszawietytul: Dlaczego warto zrobić kampanię na rzecz poprawy jakości powietrza na Dolnym Śląsku?tytul: W Europie powstaje koalicja atomowa: Musimy stworzyć warunki do rozwojutytul: Anna BIAŁOSZEWSKA: Atterwasch – opowieść o walce
view_list  inne artykuły z tematu Klimat:
mh

COP 23 w Bonn – antynagroda dla Polski, szacunek dla Syrii, wstyd dla USA

Tego można się było spodziewać. Polska została laureatem nagrody „Skamielina dnia”. Ale są inne rewelacje - nie wiadomo tylko czy się cieszyć, czy zapłakać

mh

Rozpoczął się Szczyt Klimatyczny COP 23 w Bonn - Między porozumieniem Paryskim a Katowickim

Warto utworzyć nagrodę imienia Scarlet O’Hary. Przyznawana byłaby wszystkim tym, którzy lubią odkładać sprawy na przyszłość. Nikt tak pięknie bowiem jak bohaterka „Przeminęło z wiatrem” nie mówił: „Nie chcę teraz o tym myśleć. Pomyślę o tym jutro”.

mh

Zmiana klimatu w Bundestagu – złość i rozczarowanie

Sukces Alternatywy dla Niemiec w ostatnich wyborach do Bundestagu najczęściej tłumaczony jest jako odpowiedź na zbyt progresywną politykę migracyjną rządów Merkel. Powodów jest jednak więcej a poszukiwania prędzej czy później trafią na trop polityki energetycznej i klimatycznej. Dlaczego największa wygrana populistycznej partii wydarzyła się w regionach odkrywkowych? I co ma wspólnego brak pewności ze złością?

mh

Wokół szczytu klimatycznego COP 22 w Marrakeszu – Trzeźwość i sarmatyzm

Po happeningowym Paryżu, trzeźwy Marrakesz. Musimy się bardziej starać, aby zachować dobry klimat

mh

Unia Europejska potrzebuje skutecznej polityki klimatycznej

Stanowisko organizacji ekologicznych w związku z wejście w życie *Porozumień Parsykich*

pokaż więcej touch_app
http://eko-unia.org.pl/granty
 
 
link terra
Materiały zgromadzone na serwisie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.